از نوشته های من در سکان آکادمی
در این پست به بررسی 7 مورد از نکات مربوط به SEO میپردازیم که انتظار میرود در سال 2018 شاهد افزایش اهمیت آنها در مباحث مربوط به بهینهسازی سایت در موتورهای جستجو باشیم.
جستجوی صوتی و دستیاران دیجیتال
جستجو از طریق صدا تحولی عظیم در نحوهٔ ایجاد ارتباط بین کاربران و همچنین پردازش اطلاعات به وجود آورده است و در پی آن ارائهٔ دستیاران دیجیتال نیز باعث به وجود آمدن فضایی جدید در نحوهٔ اجرای کوئریهای جستجو شده است (البته این موضوع ارتباط تنگاتنگی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد که در ادامه بیشتر پیرامون این موضوع بحث خواهد شد).
باتوجه به آمار ارائه شده توسط گوگل، در حال حاضر از هر ۵ جستجو یکی از آنها به صورت صوتی انجام میشود (به عبارت دیگر، ۲۰٪). باتوجه به موارد گفته شده و تغییرات بنیادینی که در نحوهٔ انجام جستجوها به وجود آمده است، انتظار میرود تا در سال 2018 نیز شاهد افزایش سهم جستجوهای صوتی و در نتیجه توجه بیشتر موتورهای جستجو به آنها باشیم؛ در واقع، از نگاهی تخصصیتر انتظار میرود که عبارات جستجو، طولانیتر و به زبان محاوره و طبیعی کاربران نزدیکتر شوند.
بدون شک در آیندهای نزدیک، تکنیکهای پردازش صدا و گفتار کاربر نقش بیشتری در زندگی انسانها خواهد داشت و افزایش دقت آنها و استفاده از الگوریتمهایی با کارایی بالاتر، به یکی از موضوعات پرطرفدار تبدیل خواهد شد. همچنین انتظار میرود، باتوجه به تعامل و سازگاری بالای جستجوی صوتی در ارتباط با دیوایسهای خانههای هوشمند، استفاده از آنها در این زمینه نیز رشد بیشتری بیابد؛ در این صورت، شرکتها نیز به دادههایی از نوع جدید و بسیار مفید دست مییابند که میتوان از آنها برای ارائهٔ بهترین پاسخ به کاربر استفاده نمود.
لینک بیلدینگ
انتظار نمیرود که در سال 2018 مباحث مربوط لینک بیلدینگ در SEO اهمیت خود را به طور کامل از دست بدهند، اما باتوجه به عملکرد گوگل در سالهای اخیر میبایست توجه هرچه بیشتری به کیفیت لینکها داشته باشیم تا تعداد آنها؛ به عبارت دیگر، اگر لینکهای جدید صرفاً برای افزایش تعداد بوده و از کیفیت مناسب برخوردار نباشند، نباید در استراتژیهای سئو برای سال 2018 جایی برای آنها در نظر گیریم.
البته این بدان معنا نیست که برقرای لینک از سایتهای محبوب و دارای مخاطب به هیچ عنوان زیاد تأثیری در نتایج ندارد، چرا که دور از ذهن نیست وجود لینک در سایتهای پرمخاطب میتواند افزایش ترافیک ورودی سایت مقصد را به همراه داشته باشد و در نتیجه لینکهایی از این نوع تأثیر مستقیمی در بهبود رتبهٔ جستجوی اُرگانیک سایت شما نیز خواهند داشت. اما توصیه میشود تا جای ممکن لینکها از سایتهای دارای زمینهٔ فعالیت مرتبط تهیه شوند.
از موارد گفته شده میتوان نتیجه گرفت لینکسازی هنوز هم به عنوان پروسهای که برای کسب نتیجه از آن به زمان زیادی نیاز است، بیفایده نخواهد بود. به صورت خلاصه، ایجاد ارتباطات پایدار برای یک برند و در پی آن ساخت لینکهای قوی و سودمند را میتوان یک استراتژی موفق سئو در سال 2018 دانست.
یکی دیگر از چالشهای سئو در سال ۲۰۱۸، نحوهٔ برخورد با مطالب کاربران و مخاطبان در وبلاگها و استفادهٔ بهینه از آنها به عنوان یک پارامتر تعاملی از استراتژیهای مربوط به لینک بیلدینگ است؛ البته بدیهی است که این مورد مادامی سودمند خواهد بود که به اعتبار برند لطمهای وارد نشود.
اخیراً گوگل نیز اعلام نموده که توجه بیشتری به سایتهایی که وابستگی زیادی به پستها و کامنتهای کاربران مهمان خود دارند خواهد داشت و همچنین هشدار داد که با هدف جلوگیری از افزایش انتشار لینکهای اسپم و مبهم، نظارتی دقیقتر بر عملکرد اینگونه از وبلاگها اعمال خواهد شد؛ نتیجهٔ این تغییرات، به وجود آمدن تنوعی در استراتژیهای مربوط به لینک بیلدینگ است که با توجه به آن، یک پروفایل کامل از بکلینکها نتیجه بهتری از یک لینک تنها خواهد داشت.